Hyvää iltaa! Tässä moduulissa aiheena on käytettävyys. Se on jaettu materiaaleissa vielä käytettävyyden suunnittelun ja käytettävyyden arviointiin. Mitä se käytettävyys sitten oikeastaan on? Se on tuotteen/palvelun laatuominaisuus, jonka yleinen määritelmä on seuraavanlainen: "The extend to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use." Väänänen-Vainio-Mattila ovat sen kääntäneet suomeksikin; "tietyissä käyttötilanteissa tiettyjen määriteltyjen käyttäjien käyttö on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja miellyttävää", mutta tämä suomennos on käytännössä täysin turha, koska englanninkielinen versio selittää asian ymmärrettävämmin. Eli siis kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin että miltä tuotteen käyttäminen tuntuu, onko se helppoa, saako sillä tehtyä asiat mitä käyttäjä haluaa tehdä ja onko sitä tehokasta käyttää. Taas on siis yksinkertaisista konsepteista väännetty ihan turhaan jotain hankalampaa. Tämä on muuten todella yleistä maailmassa, että itsestäänselvyyksistä ja yksinkertaisista asioista tehdään jotain hankalaa tai hienoa tiedettä. En näe tässä mitään järkeä kenenkään kannalta. Jos joku osaa vastata minulle, että miksi näin tehdään nii voi kertoa kommenteissa vastauksen :D

 

Noh takaisin aiheeseen... Käytettävyyttä suunniteltaessa olisi hyvä miettiä ensinnäkin että kuka sitä tuotetta käyttää, mikä on sen tuotteen tärkein funktio ja millä tavalla se tärkein funktio on paras toteuttaa, että tuotteen käyttö olisi tehokasta. Jos oikeasti halutaan saada aivan erityisen helppokäyttöisiä ja kaikelle kansalle sopivia tuotteita, mielestäni ideat käytettävyyteen tulisi hakea kadulta. Eli otettaisiin projektiin mukaan joku aivan ulkopuolinen henkilö (joka kuitenkin kuuluisi tuotteen kohderyhmään) ja kysyttäisiin häneltä suoraan miten hänen mielestään olisi helpointa saada tuotteen tavoittelema asia tehdyksi. Käytettävyydne arvioinnista minulla ei ole pahemmin sanottavaa.