Heipä hei taas!

Poistin tuon edellisen postauksen, koska kun sitä luin uudelleen, niin tulin hieman toisiin ajatuksiin ja en pitänyt sitä enää kovinkaan korrektina ja ihan rehellisesti sanottuna eihän se oikein ollut hyvän maun rajoissa... Ehkä olin vain hieman liian kiihtyneessä mielentilassa sitä kirjoittaessa. Pahoittelut tästä, toivottavasti sen lukijat eivät pahoittaneet mieltään ja eivät saaneet ihan vääränlaista kuvaa minusta ja ajatuksistani! (Pahoittelut myös, että jää ehkä hieman suppeammaksi tämä uusi kirjoitus; ei vain ole aikaa paneutua aivan täysillä tähän korvaavaan postaukseen)

 

Eli otetaas uusiksi, moduulin aiheena oli käyttökonteksti ja palvelumuotoilu. Luentomateriaaleja selatessa aloin miettimään että käyttökontekstin miettiminen on oikeastikin ihan tarpeellista ja suotavaa ohjelmistojen kehittämisvaiheessa. Eli milloin, miksi ja missä ohjelmistoa/palvelua käytetään. Olisihan se esimerkiksi hieman huonoa suunnittelua, jos jotain urheilusovellusta olisi pakko käyttää urheilusuorituksen aikana, vaan hyvin suunniteltu ja toteutettu sovellus voisi esimerkiksi suorituksen aikana automatisoidusti tehdä asiat mitä huonossa sovelluksessa vaadittiin käyttäjän itse tekevän. Sitten suorituksen jälkeen käyttäjä voisi analysoida informaatiota ja tehdä omat johtopäätöksensä. 

Palvelumuotoilu on hieman kinkkisempi asia mielestäni. Onhan se ihan kiva asia että palvelu esimerkiksi tekisi asioita puolestasi ja olisi mahdollisimman nopea ja helppo käyttäjän kannalta, mutta koska ihmiset ovat yksilöllisiä on lähes mahdotonta miellyttää kaikkia käyttäjiä. Jotkin ihmiset ehkä haluavatkin sitä että heidän puolestaan tehdään kaikkia asiat, mutta omasta mielestäni esimerkiksi on mukavempaa kun itse saa pitää kaikki langat käsissä eikä puolestani tehdä liikaa päätöksiä. 

Tässäpä tällä kertaa, pahoittelut hieman suppeammasta tekstistä ja vielä kerran pahoittelut siitä viime postauksesta!